neděle 11. dubna 2010

LETECKÉ KATASTROFY A HYENISMUS

LETECKÉ KATASTROFY A HYENISMUS.

10. dubna 2010 postihlo naše severní sousedy velké neštěstí. Při letu prezidenta Polska Kačinského, a jeho velice reprezentativně postaveného doprovodu, do Smolenska, se jejich letadlo krátce před přistáním zřítilo. V jeho troskách, jak se dalo jistě čekat podle charakteru pádu stroje, zahynuly všechny osoby, které byly na palubě.
Jak tomu obvykle bývá při takových událostech, vyrojila se téměř okamžitě řada dohadů o možných příčinách takového leteckého neštěstí. Při tom podrobnosti nejsou vůbec známy, a to včetně podrobností o průběhu letu, o povětrnostních podmínkách, stroji i posádce. Přesto někteří lidé, bohužel, i lidé politicky vysoce postavení, už neopomenuli jistá vyjádření poskytnout.
Jsem člověk, který o vyšetřování podobných událostí něco ví. Osobně jsem řídil vyšetřování katastrofy bulharského letadla u Bratislavy v listopadu 1966 (84 mrtvých), československého letadla u Ptic v roce 1968, zastupoval jsem československý stát při vyšetřování nehod našich letadel v Kanadě v září 1967 a v Tripolisu v červnu 1970.
Vím jak složité, časově i jinak náročné, je vyšetřování podobné nehody. Proto považuji mnohá vyjádření, která jsem už vyslechl ve vysílání televize, za velice ukvapená, často velice účelově laděná a mnohdy se projevující jako jistý druh hyenismu. Za taková považuji i to, které jsem vyslechl z úst pana Václava Havla, bývalého prezidenta této země.
Ve slovníku jazyka českého jsem si vyhledal, že pojem „hyenismus“ znamená také „těžení z neštěstí“. Ano, je tedy hyenismem, jestliže někdo chce takového neštěstí, které se dotkne snad každého člověka, zejména pak těch, kteří něco o letectví vědí, využít či zneužít pro přízemní politické cíle, když prezentuje veřejnosti předčasné ukvapené bláboly o jakési nízké úrovni vybavení letiště a služeb řízení leteckého provozu, o možném dopadu na zhoršení polsko-ruských vztahů a podobně.
Stydím se proto za každého z mých spoluobčanů, který něco takového koná.
Plukovník letectva v.v. Ing Jaroslav Dvořák.

Žádné komentáře: